حضور دو باشگاه برتر ایرانی در رویداد بین‌المللی یونسکو

به گزارش روابط عمومی «اوسک»، در جریان دهمین کنگره جهانی باشگاه‌ها، مراکز و انجمن‌های یونسکو (WFUCA) که با مشارکت ۵۴ کشور از سراسر دنیا و حضور دو باشگاه برتر ایرانی یونسکو از ۲۶ تا ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳(4 تا 7 آبان) در کره‌جنوبی برگزار شد، عضویت قطعی ایران به تصویب رسید.

در حال حاضر ۲۳ باشگاه در ایران به‌طور رسمی در حوزه‌های گوناگون آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی و در جهت تحقق اهداف ملی و در راستای سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد دو باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره‌برداری زعفران یونسکو ایران(OSEC) و علوم پایه و تکنولوژی دو انجمن ایرانی بودند که در این همایش بین‌المللی حضور داشتند.

ریاست کل باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره‌برداری زعفران یونسکو ایران(OSEC)، دستاوردهای حاصل از برگزاری دهمین کنگره جهانی مراکز یونسکو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کنگره جهانی باشگاه‌ها و انجمن‌های یونسکو (WFUCA) که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد، مسئولیت اطلاع‌رسانی، هدایت و تجهیز اعضای خود را با پشتیبانی و همکاری یونسکو برعهده دارد.

سیداحسان مصطفوی در ادامه اظهار کرد: عضویت ایران در فدراسیون جهانی باشگاه‌ها، مراکز و انجمن‌های یونسکو اتفاق تاثیرگذاری است که بواسطه آن فرصت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و… فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب دبیرکل جدید باشگاه‌های کنگره جهانی یونسکو، گفت: با توجه به نقش پررنگ و تاثیرگذار باشگاه‌های ایرانی عضو یونسکو در حوزه‌های جهانی، دبیرکل جدید این انجمن بین‌المللی نیز در راستای حمایت از انجمن‌های ایرانی قول مساعد داد.

گفتنی است باشگاهOSEC  یک نهاد ملی- بین‌المللی در زمینه مدیریت دانش، فناوری و خلاقیت جهت خلق ارزش در تولید، فرآوری و تجارت محصول استراتژیک زعفران اصیل ایرانی است. این باشگاه که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران به عنوان باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره‌برداری زعفران مشغول فعالیت است با بهره‌گیری از توان متخصصان و نخبگان صنعت زعفران سعی دارد با نگاهی دانش بنیان، مسئولانه و خلاق به بررسی همه عناصر موثر در زنجیره ارزش زعفران، از تولید تا مصرف پرداخته و فرصت‌های جدیدی را از رشد و بالندگی در همه سطوح علمی و عملی اکوسیستم زعفران به ارمغان آورد.

توسعه زیرساخت‌ها و نوآفرینی، هم‌افزایی بین ارکان و مجموعه‌های داخلی؛ نوآوری و خلق ارزش افزوده و تجاری‌سازی دستاوردها با تکیه بر فناوری‌های نوین اساس فعالیت‌های این باشگاه در سطح ملی است. شناساندن خواص منحصر بفرد زعفران به جهانیان، تقویت و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، یافتن روش‌های تازه جهت پویایی چرخه تولید تا مصرف زعفران، تعریف استانداردها و دستورالعمل‌های همکاری‌های با تاکید بر حفظ جایگاه و منافع کشور، نیز اساس اهداف این باشگاه در سطح بین‌المللی است.

باشگاه علوم پایه و تکنولوژی عضو دیگر انجمن‌های یونسکو است که اهدافی همچون انجام فعالیت‌ها و اقداماتی در راستای توسعه پایدار با تکیه بر پشتوانه علوم بنیادی، را دنبال می‌کند. آشناسازی آحاد جامعه در باره اهمیت عملکرد مجموعه‌های دانش‌محور، مشارکت در آموزش‌های مختلف و توسعه علوم پایه از اهم اهداف این باشگاه است. حمایت از نهادینه شدن توسعه خدماتی و صنعتی جامعه بر مبنای اصول علمی، مشارکت در افزایش آگاهی از دیگر راهکارهای توسعه‌ای است که از سوی این انجمن مطرح می‌شود.