نخستین بانک ژن پیاز زعفران ایران در تربت حیدریه افتتاح گردید.

🔹نخستین بانک ژن پیاز زعفران ایران در روز پنجشنبه مورخ 3 آذر 1401 با همکاری باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره‌برداری زعفران (OSEC) و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و با حضور ریاست و معاونین پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، رئیس و مدیران ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات، نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری، شهردار تربت حیدریه، رئیس سازمان تعاون روستایی به همراه جمعی دیگر از مدیران ارشد دانشگاه تهران، دانشگاه تربت حیدریه، پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، خانه صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه، مدیران عالی رتبه کشوری و برخی از فعالان اکوسیستم زعفران کشور، افتتاح و آغاز به کار نمود.

🔸در این آئین جناب آقای جواد محمدی، ریاست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات، اردشیر ریاحی، رئیس شورای شهر تربت حیدریه و سید احسان مصطفوی، رئیس کل باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران (OSEC) کمیسیون ملی یونسکو ایران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. همچنین حضار در دو کارگاه عملی – تخصصی با سخنرانی دکتر حسینی مزینانی، با موضوع تجربه موفق بانک ژن در ایران و دکتر حق بین، با موضوع توسعه تحقیقات زعفران به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مطرحه پرداختند. در حاشیه این آئین، مدعوین از زیرساخت های عمرانی، فرهنگی و آموزشی نخستین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران همچون نخستین موزه زعفران کشور، نخستین کتابخانه زعفران کشور، انبارهای بورس زعفران، شوروم محصولات زعفران‌پایه و پیشخوان زعفران بازدید به عمل آوردند.

🔹این بانک، با هدف پیشگام شدن ایران در تقویت، به‌سازی و ایجاد زیرساخت های توسعه‌ای و علمی – پژوهشی اکوسیستم زعفران کشور در سطح بین‌المللی، افزایش کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی از طریق تحقیق و بررسی عوامل ژنتیکی موثر بر افزایش کمی و کیفی زعفران در سطوح مختلف کشت در نقاط گوناگون، حفظ، بهبود و اصلاح ژنتیکی پیاز زعفران در راستای افزایش طول عمر و بهره‌وری موثر آن، افزایش کیفیت در واحد سطح جهت بهبود بازارهای صادراتی زعفران و کاهش ضایعات تولید و ساماندهی نظام بهره‌برداری و تولید زعفران، احداث گردیده است.
🔸در بانک ژن پیاز زعفران با اختصاص فضایی بالغ بر 3هکتار در تربت حیدریه، ضمن جمع‌آوری ، نمونه‌برداری و آزمایش پیاز زعفران از مناطق زعفران‌خیر استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، اصفهان، کرمان و کرمانشاه و دیگر شهرهای فعال حوزه زعفران، اطلاعات جغرافیایی زمین، فاصله پیاز مزروعه در بانک ژن از مزرعه مادر، ارتفاع از سطح دریا مزرعه مادر، اطلاعات اندازه‌ای پیاز، اطلاعات نحوه مدیریت کشت و نگهداری زمین و سایر موارد دخیل از تغییرات ژنتیکی پیاز ثبت میگردد. به منظور آنالیز و آزمایش آب و خاک زمین، از خاک مزرعه نیز نمونه برداری انجام میشود.

🔹 این پروژه حاصل بهره‌گیری از مزیت‌های جمعی کارگروهی بوده و در تمامی فازهای عملیاتی و تحقیقاتی آن از نقطه نظرات فعالین متخصصی عرصه علم، صنعت، پژوهش، صنایع‌غذایی، زیست‌فناوری، ژنتیک و کشاورزی استفاده شده است. همچنین دیگر فعالین و صاحب نظران مرتبط با حوزه ژنتیک زعفران می‌توانند جهت پیشبرد هرچه بهتر تحقیقات خود به بانک ژن پیاز زعفران مراجعه نمایند.

🔸امید است با بهره‌برداری از نخستین بانک ژن پیاز زعفران بتوانیم با فراخوانی فعالان عرصه علمی و پژوهشی زعفران، ضمن ایجاد بستری نوین جهت ثبت و معرفی ژنوم زعفران ایرانی در عرصه جهانی، به بررسی روش‌ها و پیامدهای ناشی بر تغییر ژنتیک پیاز در اراضی تحت کشت زعفران، روش‌های بیوتکنولوژی در بهبود ژنتیکی زعفران به عنوان محصولی خاص و انحصاری پرداخته و با صیانت و حفاظت از محصول استراتژیک ملی زعفران، حافظانی شایسته از طلای سرخ ایران باشیم.