برگزاری نمایشگاه عکس زعفران در موزه بزرگ خراسان

این نمایشگاه با موضوع میراث و گردشگری کشاورزی و با تاکید بر کشت طلای سرخ در موزه بزرگ خراسان، فعالیت خود را از ۲۴ دیماه ۱۴۰۰ آغاز نموده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت طلای سرخ ایرانیان، برگزاری این رویداد که با حمایت‌های شرکت طلای سرخ ایرانیان بوده، ثمره تور عکاسی جمعی از هنرمندان استان در شهرستان تربت حیدریه است، زحمات و مشقت‌هایی که کشاورزان و زعفران‌کاران در شرایط دشوار آب‌وهوایی متحمل می‌شوند، به تصویر کشیده شده است؛ زحماتی که ثمره آن، محصول گران‌بهایی به نام «زعفران» است.
•              نمایشگاه بین‌المللی عکس زعفران با حمایت‌های شرکت طلای سرخ ایرانیانبرگزار می‌شود
محمدجعفر جراح نجفی، دبیر نمایشگاه دوسالانه عکاسان خراسان رضوی نیز تصریح کرد: با آمیختن تجربه پیشکسوتان و پویایی عکاسان جوان و مبتنی بر آتش‌به‌اختیاری فرهنگی، در گام دوم انقلاب اسلامی، طی طریق نموده تا در قامت هنر، بار دیگر دوسالانه‌ای نو را برپا کنیم؛ امیدواریم که در این مسیر بتوان به اهداف مدنظر خود دست یابیم.
وی با اشاره به زعفران و زیبایی بی‌نظیر آن که عکاسان خراسانی را بر آن داشت تا چنین جلوه‌های منحصربه‌فردی را به تصویر بکشند، گفت: آثار ارائه شده در نمایشگاه، آثاری سراسر رنگ و نمایانگر زیبایی زمین است؛ عکس‌هایی که حتی یک مورد آن هم سیاه‌وسفید نیست و مخاطب محو خودنمایی رنگ‌های مختلف می‌شود.
نجفی این رویداد هنری را مقدمه‌ای برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی عکس با محوریت و موضوعیت «زعفران» دانست و ادامه داد: خوشبختانه با حمایت‌های شرکت طلای سرخ ایرانیان، رایزنی‌های مقدماتی برای برگزاری این رویداد جهانی صورت گرفته و مجوزات لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه زمان دقیق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی عکس زعفران پس از نهایی شدن، به اطلاع هنرمندان و عکاسان عزیز خواهد رسید، تصریح کرد: درحال حاضر، در مرحله برنامه‌ریزی این رویداد فاخر هستیم تا بتوانیم نمایشگاهی درخور برگزار کنیم.
نجفی همچنین گفت: نمایشگاه عکس زعفران تا ۲۹ دی‌ماه در موزه بزرگ خراسان برپاست و علاقه‌‎مندان می‌توانند از آثار عرضه شده، بازدید به‌عمل آورند.
•              نمایشگاه؛ بستری ارزشمند برای نمایش هنر عکاسان خراسانی
علی اکبر شیشه‌چی، از بازدیدکنندگان نمایشگاه با بیان اینکه تصاویر بسیار زیبا، دلنشین، جذاب و یک‌دستی را شاهد هستیم، اظهارکرد: برپایی نمایشگاه موضوعی با محوریت زعفران و پای کار آمدن بخش خصوصی با هدف حمایت و ایجاد بستری برای نمایش هنر عکاسان خراسانی، حرکت ارزشمندی است.
وی افزود: در این نمایشگاه، «زعفران» به بهانه‌ای برای مشارکت بخش خصوصی و تبادل تجربیات بین عکاسان جوان و پیشکسوت تبدیل شده؛ فرصت و زیرساخت هنری کم‌نظیری که اقدام مثبت و سازنده‌ای تلقی می‌شود.
•              «عکس» بزرگترین رسانه دنیاست/ زعفران ایران را باید در سطح جهانی معرفی کرد
محمدرضا لطفی، از عکاسان پیشکسوت حاضر در این نمایشگاه، «نمایشگاه عکس زعفران» را یکی از سرآمدترین نمایشگاه‌های عکس دانست و اظهارکرد: برخی از آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه، عکس‌هایی در تراز جهانی هستند و بسیار باکیفیت.
وی با بیان اینکه «عکس» از مهمترین و بزرگترین رسانه‌های دنیا محسوب می‌شود، گفت: عکس‌ها می‌توانند روایتگر نکات بسیار حائز اهمیتی، در موضوعات مختلف، به‌ویژه «زعفران» باشند تا زعفران ایرانی کمتر مورد سوءاستفاده دیگر کشورها قرار گیرد.
لطفی افزود: مسئولان، مدیران و شرکت‌های فعال در حوزه زعفران باید از نگاه خلاقانه و هنرمندانه جوانان عکاس بهره‌ بگیرند و این محصول و فرآیند به دست آوردن آن از دل خاک را به دیگر کشورها معرفی کنند؛ آنان که زعفران را با قیمت‌های گزاف و به نام خود در بازار توزیع می‌نمایند.
این عکاس پیشکسوت مشهدی، برپایی چنین نمایشگاهی را بستر مناسبی برای اثرگذاری روی جامعه دانست و تصریح کرد: جهان امروز درحال حرکت در مسیر تبلیغات است و تبلیغات در تمامی عرصه‌ها حرف اول را می‌زند؛ موضوع بسیار مهمی که در کشورما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
لطفی با نمایشگاه عکس زعفران را اولین قدم‌ها در جهت تبلیغات و معرفی زعفران عنوان کرد که به همت بخش خصوصی محقق شده و گفت: در کنار صادرات زعفران به کشورهای مختلف، باید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را به کشورهای هدف صادرات هم ببریم و استفاده مطلوب از آثار و هنرهای جوانان این مرز و بوم را در دستورکار خود قرار دهیم.
نمایشگاه عکس زعفران؛ رویدادی هنری با دید مستند اجتماعی
مهدی زابل‌عباسی، رئیس هیات مدیره موسسه عکاسان خراسان رضوی و عضو هیات مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان در حاشیه این نمایشگاه با بیان اینکه در این فضا، ۵۴ اثر عکاسی از ۳۸ عکاس استان به نمایش درآمده و در معرض دید عموم قرار گرفته است، اظهارکرد: خاستگاه «زعفران»،خراسان بوده و برهمین اساس، سعی شده تا در این نمایشگاه، عکاسان تمام شهرهای استان همچون تربت حیدریه، قوچان، چناران، سبزوار، فردوس، درگز، گناباد و … را پوشش دهیم.
وی افزود: زعفران، از حیث اقتصادی یکی از صادرات اصلی کشور محسوب می‌شود و لذا باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم؛ توجهی که در شرایط تحریم اقتصادی، می‌تواند کمک‌رسان اقتصاد باشد و تقویت‌کننده صادرات غیرنفتی کشور.
زابل‌عباسی با بیان اینکه عکاسان شرکت‌کننده در این رویداد هنری، با دید مستند اجتماعی فرآیند برداشت زعفران را عکاسی کرده‌اند، گفت: این تصویرگری به صورت یک فرآیند و روایت داستانی، یعنی از زمین تا کارخانه انجام شده که سبک متفاوتی است.
وی خاطرنشان کرد: زمان برپایی نمایشگاه، محدود است و لذا امیدواریم آثار ارائه شده به صورت کتابچه در آمده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
رئیس هیات مدیره موسسه عکاسان خراسان رضوی از برگزاری جشنواره ویژه و با محوریت زرشک هم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: زعفران و زرشک، دو محصول کشاورزی حائز اهمیت و ارزشمند خراسان است که باید در عرصه معرفی بین‌المللی آنها گام برداریم.
زابل‌عباسی، حمایت بخش خصوصی و مجموعه شرکت طلای سرخ ایرانیان در برپایی این رویداد را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در شرایطی که قیمت دوربین عکاسی و بهای چاپ عکس به دلیل تحریم‌ها و نرخ ارز افزایش چشمگیری داشته، همراهی بخش خصوصی قابل تحسین بوده و کمک‌حال هنر استان است.
·         نمایشگاه عکس زعفران؛ خلائی که به همت بخش خصوصی برطرف شد
فاطمه حامدی، از عکاسان شرکت‌کننده در این رویداد هنری با تقدیر از فضا و فرصتی که در اختیار عکاسان خراسانی قرار گرفته است، اظهارکرد: برپایی این نمایشگاه، اقدام ارزشمندی برای معرفی صنعت زعفران در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی است.
وی با اشاره به عکاسی از مراحل مختلف برداشت، پاک کردن و بسته‌بندی زعفران که در نمایشگاه شاهد آن هستیم، گفت: این مراحل، در عرصه بین‌المللی برای عموم شناخته شده نیست ولی خوشبختانه به همت بخش خصوصی این بستر فراهم آمده و عموم مردم با آن آشنا می‌شوند.
حامدی با بیان اینکه عکاس‌ها همیشه به دنبال فرصتی برای استفاده از فضایی مناسب به منظور نمایش عکس‌های خود هستند، تصریح کرد: نمایشگاه عکس زعفران، این خلاء را پر کرده و اتفاق حائز اهمیتی است؛ نمایشگاهی که زحمت و هنر زعفران‌کاران را نشان می‌دهد و عکاسان را ترغیب و تشویق می‌کند.
·         توجه به محصولات بر پایه زعفران در کنار گل زعفران
حسن نخچیان از متخصصان صنعت غذایی نیز با بیان اینکه این نمایشگاه از ابعاد مختلف قابل بررسی است، که یکی از این ابعاد، عکاسی است، گفت: تمرکز ویژه عکس‌ها بر روی موضوع «زعفران»، اعم از گل زعفران و فرآیندهای جمع‌آوری آن، بیانگر اهمیت طلای سرخ است.
وی زعفران را صنعتی چندبعدی دانست که در این نمایشگاه در قالب عکس تجلی یافته و اظهارکرد: بازدید از چنین نمایشگاهی، فکر بازدیدکننده را به سمت زعفران هدایت می‌کند؛ اگر به دنبال ترویج شناخت و مصرف آن هستیم، باید در کنار زعفران، محصولات بر پایه زعفران را هم معرفی کرد.
·         نمایشگاه عکس زعفران؛ صدایی برای معرفی طلای سرخ به جهان است
آلما منشی‌باغان از هنرمندان و عکاسان صاحب اثر در نمایشگاه زعفران با بیان اینکه تاکنون عکاسی با موضوعیت زعفران به دفعات انجام شده ولی دیدگاه‌ها متفاوت است، اظهارکرد: تا به امروز، اغلب نگاه تجاری به عکاسی زعفران حاکم بوده و مستند اجتماعی یکی از خلاءها بوده که در این نمایشگاه این نقیصه جبران شده است.
وی حضور و نقش‌آفرینی بانوان روستایی در فرآیند جمع‌آوری گل زعفران را بسیار چشم‌نواز و قابل تامل دانست و گفت: مشاهده و به تصویر کشیدن این زحمات، انسان را دگرگون می‌سازد؛ لطافت و زیبایی زعفران می‌تواند برخاسته از همین تلاش زنان روستایی باشد.
منشی‌باغان با اشاره به حمایت بخش خصوصی و شرکت طلای سرخ ایران از برپایی این نمایشگاه، افزود: این حمایت، موجب رشد و ارتقاء صنعت زعفران و این سبک از عکاسی می‌شود؛ از فضای عکاسی‌های بی‌محتوا رهایی یافته و به سمت تصاویری می‌رویم که ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: عکس‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌تواند صدای زعفران را بلندتر فریاد بزند و به گوش همگان برساند؛ عکس‌ها باید مطابق با تکنیک‌های هنری و استانداردهای تعیین شده از سوی فدراسیون عکاسی باشد تا در عرصه بین‌المللی هم بتوانیم به نمایش درآوریم.